Είναι η αλήθεια μέσα μας; - Η αξία του φιλοσοφικού στοχασμού
Μαριλένα
ενδιαφέρομαι να υποτιτλίσω από αγγλικα και ισπανικα σε ελληνικα. εχω
σπουδασει μεταφραση στο ιονιο πανεπιστημιο και εχω παρακολουθήσει σεμιναρια
υποτιτλισμού, δεν ξερω ομως να χρησιμοποιω υποτιτλιστικό προγραμμα... αν
νομιζεις πως μπορω να φανω καπου χρησιμη i ll be your guest!
--------------------------------------
Μαριλένα
ααα! επίσης δεν ξερω γιατι αλλα η θεματολογία των video που εχεις επιλεξει
να μεταφρασεις με κάνει χαρουμενη! αν και όλα αυτα θεωρούνται
αντιεπιστημονικά δεν μπορω να σταματήσω να ενδιαφερομαι για τετοιου ειδους
topics ειδικα οτι εχει να κανει με πνευματισμο, αστρικες προβολες, μεταφυική
και εξωγηινους με κρατα ωρες ''ξύπνια''!
-----------------------------------------
Κίμων
Γεια σου Μαριλένα.
Χαίρομαι που έχεις ενδιαφέρον για αυτά. Και
εμένα με ενδιαφέρουν πολύ. Επίσης, αν ενδιαφερόσουν να μεταφράσεις, ακόμα
καλύτερα, επειδή κιόλας εγώ ουσιαστικά έχω σταματήσει να μεταφράζω. Θέλω να
κάνω ένα είδος ασκητισμού και σχετικής (όχι πλήρους) απομόνωσης, και το
κομπιούτερ δεν θα έχει μεγάλο ρόλο στη ζωή μου. Ουσιαστικά λοιπόν η
ιστοσελίδα θα μείνει αυτή που έχει, εκτός κι αν υπάρξουν άλλα άτομα με
σχετική ικανότητα και ενδιαφέρον και θελήσουν να μεταφράσουν πότε-πότε,
όποτε θέλουν, βίντεο της επιλογής τους (αρκεί να συμφωνώ κι εγώ ότι τα
βίντεο αξίζουν να δειχτούν από την ιστοσελίδα μου, και τα άτομα αυτά να
μπορούν να μεταφράσουν το συγκεκριμένο αντικείμενο). Εγώ δεν είμαι γενικά
σπουδαίος μεταφραστής, αλλά σε αυτού του είδους τα θέματα έχω αρκετή πείρα,
καθότι μετέφραζα ερασιτεχνικά ήδη από πολύ μικρή ηλικία (15 ή 18), και για
πολλά χρόνια μετέφραζα (τέτοια θέματα) για ώρες κάθε μέρα, κι έτσι πιστεύω
ότι η ιστοσελίδα έχει υψηλά στάνταρ στο θέμα της μετάφρασης, που δεν ξέρω αν
θα το βρεις εύκολα (οπουδήποτε) αλλού στο ελληνικό ίντερνετ. Αυτή η ποιότητα
κάνει την ιστοσελίδα εγγυημένη για τον επισκέπτη: ξέρει ότι θα πάει κάπου
όπου το υλικό θα του δοθεί με υπεύθυνο τρόπο, καμιά προχειρότητα. Αν καμιά
φορά καταλάβαινα ότι είχα κάνει π.χ. ένα κόμμα λάθος, μερικές φορές κατέβαζα
το βίντεο, το διόρθωνα και το ξανανέβαζα. Τόσο κόλλημα.
Επίσης έχω εφαρμόσει και μια ευαισθησία σε
σχέση με τη διανοητική και πνευματική απόχρωση των λόγων. Θέλω ο θεατής να
καταλαβαίνει ακριβώς τι έχει ο ομιλητής στο νου του. Κατά κάποιο τρόπο, δεν
προσπαθώ να περάσω στον αναγνώστη μόνο μια ορισμένη κοσμοθεωρία, αλλά και
ένα συγκεκριμένο επίπεδο ευφυΐας. Θέλω να τον βοηθήσω να βλέπει πίσω από το
επιφανειακό πέπλο τα πράγματα όπως έχουν. Π.χ. τι σκέφτεται ο ομιλητής, τι
αισθάνεται, τι υπαινιγμούς κάνει, με ποιον τρόπο ειρωνεύεται ή επιτίθεται ή
διαφωνεί με κάποιον και ποιοι είναι οι λόγοι που διαφωνεί, από φιλοσοφικής ή
επιστημονικής πλευράς; Γιατί ένας άθεος θα διαφωνούσε με έναν θρήσκο, γιατί
ένας άθεος επιστήμονας θα διαφωνούσε με έναν επιστήμονα που έχει μεταφυσική
οπτική;
Θέλω δηλαδή τα βίντεο να μεταφέρουν το
θεατή στον κόσμο της θεωρίας, της εξέτασης των πραγμάτων, της διαίσθησης,
της ανίχνευσης μιας βαθύτερης οπτικής. Και πιστεύω ότι, πράγματι, από τη
στιγμή που θα μπει κάποιος στην ιστοσελίδα, μπαίνει σε έναν διαφορετικό,
μαγικό κόσμο, όπου το μυαλό του δεν το κοροϊδεύουν αλλά το "τεντώνουν" για
να βρει την αλήθεια σε ό,τι ξεφεύγει από τον κόσμο της μετριότητας – της
μέτριας σκέψης, της επιφανειακής αναζήτησης, της ικανοποίησης με τη βιτρίνα,
με το "δήθεν", με το συμβατικά αποδεκτό.
Δεν με ενδιαφέρει να παρουσιάσω το
"περίεργο" που ξεφεύγει από το συνηθισμένο, αλλά έναν ασυνήθιστο τρόπο να
ερμηνεύεις το συνηθισμένο. Θέλω να δεις τα πράγματα σαν να τα κοιτάς για
πρώτη φορά.
Λοιπόν σε αυτό το πλαίσιο, αν και η
ορολογία δεν είναι δύσκολη, χρειάζεται προσοχή και κατανόηση των θεμάτων
ώστε να μπορείς να αποδώσεις το φανερό και το κρυμμένο νόημα με ένα τρόπο
που θα ευφράνει το θεατή, όπως νομίζω ότι κι εσύ ευφραίνεσαι – από το
άγγιγμα της νοημοσύνης.
Όσον αφορά τον τρόπο υποτιτλισμού, μπορώ να
σου δείξω.
Μπορείς να διαβάσεις την εξής συνομιλία
μου:
http://www.youtubetranslations.gr/11_pop_up.htm
και να δεις το εξής βίντεό μου:
https://www.youtube.com/watch?v=ARx3gXUpGX4
Η συνομιλία μου σχετικά με αυτό το βίντεο
βρίσκεται εδώ:
http://www.youtubetranslations.gr/92_pop_up.htm
Αυτά σου τα δίνω μονάχα δειγματοληπτικά
σχετικά με το είδος των ερωτήσεων που μου αρέσει να κάνω, σχετικά με το
βάθος στο οποίο ενδιαφέρομαι να κοιτάξω.
Ένα πιο προσωπικό μου βίντεο είναι αυτό:
https://www.youtube.com/watch?v=x8hiz2898os
---------------------------------------------------
Μαριλένα
γεια σου και παλι, λοιπον , εχω εξοικειωθεί με τετοια video και με την
ορολογία τους, έχω δει πολλα. το θέμα ειναι πως δεν ενδιαφερομαι για
ανταλλαγη αποψεων σε τετοια θεματα γιατι εχω πια καταληξει και δεν πιστευω
πως πρεπει να αναλονόμαστε σε συζητησεις και ερωταπαντήσεις, ο καθένας έχει
μέσα του την απαντηση σε κάθε ζητημα και πιστευω πως η κουβεντα για τετοια
θεματα ειναι απλα αποπροσανατολιστική. πιστευω σ αυτα τα video , πιστευω πως
αφυπνίζουν την εσωτερικότητα αλλα και αναπτύσσουν μια κοινη συνειδηση και
θεωρω πως αξιζει να μεταφραζονται γι αυτο και σου εστειλα. αυτο που θα θελα
να κανω ειναι να μεταφρασω και οχι να ανταλλαξω αποψεις. οποτε και αν θες
στελε μου ενα βιντεο που θες να μεταφραστει να σου στειλω την μεταφραση μου.
μονο που δεν μπορω να δουλεψω σε προγραμμα και να κανω τον χρονισμο.
ευχαριστω!
--------------------------------------------------
Κίμων
Γεια σου Μαριλένα.
Τα βίντεο που σου αρέσουν είναι φιλοσοφικά
βίντεο. Έχουν μια ορισμένη φιλοσοφία από πίσω. Για παράδειγμα στο βίντεο
https://www.youtube.com/watch?v=zABSi3aidxY ο Ρούπερτ Σέλντρεϊκ εξηγεί ποια
είναι τα δόγματα της επιστήμης. Αλλά για να φτάσει στο συμπέρασμα ότι η
επιστήμη έχει δόγματα, σκέφτηκε, στοχάστηκε, ανάλυσε και σύνθεσε,
διαισθάνθηκε και προσπάθησε να δει καθαρά. Όταν αισθανόταν ότι η οπτική του
δεν ήταν ξεκάθαρη, αναρωτιόταν: γιατί είναι αυτό έτσι; γιατί είναι αλλιώς;
γιατί όχι και έτσι; Και προσπαθούσε να βρει μιαν απάντηση, και την απάντηση
που έβρισκε μετά την "δοκίμαζε" με το μυαλό του για να δει πόσα φαινόμενα
της φύσης εξηγεί. Λοιπόν αυτός ο εσωτερικός διάλογος καθώς προσπαθείς να
βρεις κάτι μπορεί να γίνει και μεταξύ δύο ατόμων. Αν το κίνητρό τους είναι
αγνό ο διάλογος δεν αποπροσανατολίζει αλλά βοηθά να στρέψει την σκέψη προς
την αλήθεια.
Λες ότι πιστεύεις ότι ο καθένας έχει μέσα
του την απάντηση σε κάθε ζήτημα. Εγώ δεν το πιστεύω. Για παράδειγμα, ας
πούμε ότι είσαι έγκυος και θέλεις να κάνεις έκτρωση. Κάποιοι λένε ότι η
έκτρωση είναι έγκλημα και άλλοι ότι δεν είναι. Όταν προσπαθείς να
αποφασίσεις, φαίνεται λογικό ότι θα ήθελες να στοχαστείς σχετικά με τα
επιχειρήματα της κάθε πλευράς και να προσπαθήσεις να αντιληφθείς την
αλήθεια.
Ή, για παράδειγμα: ποιος θα έπρεπε να είναι
ο βαθμός ελέγχου των πνευματικών οργανώσεων, ή της έκφρασης των διανοητικών
ιδεών, από ένα κράτος; Ο βαθμός ελευθεριότητας στην σεξουαλικότητα; Ποια
είναι η οδός που οδηγεί στην ψυχική ελευθερία και γαλήνη; Με ποιον τρόπο
πρέπει να ανατρέφονται τα παιδιά και ποιες αξίες πρέπει να διδάσκουν τα
σχολεία; Πώς δημιουργεί κανείς "κακό κάρμα", ηθικές οφειλές που χρειάζεται
να ξεπληρώσει; Είναι μια ηθική μας υποχρέωση η φιλανθρωπία; Ποια θα έπρεπε
να είναι η πρώτιστη μέριμνά μας για να αναπτυχθούμε ως πνευματικά όντα;
Η ιδέα ότι όλα είναι μέσα μας περιλαμβάνει
αναγκαία (εξ ορισμού) την ιδέα ότι η κάθε ένσταση, η κάθε αμφιβολία, η κάθε
υποψία και η κάθε αμφισβήτηση είναι κι αυτά μέσα μας. Όταν μπορούμε να τα
αντιμετωπίσουμε όλα αυτά όχι απορρίπτοντάς τα αλλά με καθάριο νου και να
δούμε καθαρά πόσο βαθμό αλήθειας και ψεύδους έχει η κάθε ιδέα, τότε είμαστε
σοφοί και η πορεία μάθησής μας, η πορεία μας μέσα από τη ζωή, έχει
ολοκληρωθεί.
Χρειάζεται ψάξιμο η σοφία. Χρειάζεται
αμφισβήτηση. Αν νομίζεις ότι τα ξέρεις όλα, τότε δεν συνειδητοποιείς την
ίδια σου την άγνοια. Όταν αντιμετωπίζεις ηθικά διλήμματα, διλήμματα αξιών,
διλήμματα τρόπου ζωής, εντάσεις μπροστά σε πράξεις και επιλογές που σε
λυπούν και δεν ξέρεις πώς να βρεις τη γαλήνη, αντιλαμβάνεσαι ότι βρίσκεσαι
σε άγνοια. Τα ερωτήματα που δεν μπορείς να απαντήσεις (όταν προσπαθήσεις)
καθρεπτίζουν αυτή την άγνοια. Καθώς συνειδητοποιείς καλύτερα την άγνοια,
θεριεύει μέσα σου η απόγνωση, η αίσθηση της ασημαντότητάς σου, και, μαζί με
αυτήν, και μέσα από τη λύπη, αναπτύσσεται η ανάγκη της διαίσθησης, της
καθαρής νοητικής όρασης, η ανάγκη να βρίσκεσαι παντού και να βλέπεις τα
πράγματα εκ των έσω. Τότε βρίσκεις ένα σημείο φωτός που σε καθοδηγεί μέσα
από την πολυμορφία και τα μπλεξίματα της φύσης.
Η πνευματική γνώση δεν είναι η παραμέληση,
η άρνηση, η απόρριψη του νου και των ερωτημάτων και διλημμάτων του, της
φύσης και των μπλεξιμάτων και αδιεξόδων της. Είναι το φως εκείνο που σου
επιτρέπει να φωτίσεις το σκοτάδι που συνοδεύει τα παραπάνω αδιέξοδα. Αυτά τα
αδιέξοδα είναι φίλοι σου, "δοκιμάζουν" το φως σου. Ο βαθμός που μπορείς να
τα αντιμετωπίσεις είναι ο βαθμός που το φως σου λάμπει.
Ως προς τις μεταφράσεις: Αν θέλεις να
μεταφράσεις, θα χρειαζόταν να κάνεις την όλη διαδικασία, γιατί εγώ δεν
ασχολούμαι πια. Θα έπρεπε δηλαδή να μάθεις και τον υποτιτλισμό. Αν το
αποφασίσεις, πες μου και θα στο διδάξω.
Φιλικά
Κίμων
Υ.Γ. Την παραπάνω συζήτηση (και μια
ενδεχόμενη συνέχισή της) σκοπεύω να ανεβάσω στην ιστοσελίδα μου, εκτός και
αν μου γράψεις ότι θα προτιμούσες να μην το κάνω.
---------------------------------------------
Η Μαρινέλλα δεν απάντησε, οπότε ανάρτησα τη
συζήτηση.
Η σημασία αυτής της συζήτησης είναι η εξής:
Πιστεύω ότι τα δόγματα θριαμβεύουν όταν απουσιάζει ο στοχασμός. Υποθέτω ότι
είναι ο στοχασμός που κάνει τον άνθρωπο άνθρωπο. Ο στοχασμός γίνεται
εσωτερικά ή και εξωτερικά. Συζητάμε πράγματα με άλλους, τα συζητάμε με τον
εαυτό μας. Αν προσπαθήσουμε σιωπηλά να διαισθανθούμε μέσα μας την αλήθεια,
θα πρέπει να περάσουμε από τις ίδιες ενστάσεις, αμφιβολίες και αγωνίες που
περνάμε και όταν συζητάμε καλοπροαίρετα με άλλους στην αναζήτηση της
αλήθειας. Πιστεύω ότι στην καρδιά της "πνευματικής" ανάγκης για σιωπή
υπάρχει η ιδέα ότι η φύση (και ο φίλος της ο νους) δεν μπορεί να είναι μέρος
του πνεύματος. Αλλά όταν διαχωρίζουμε έτσι το πνεύμα, και το θέλουμε να
υπάρχει μόνο μέσα στη σιωπή και το κενό, χάνουμε το ταλέντο που θα μας
επέτρεπε να κάνουμε πνευματική την ίδια μας την καθημερινότητα: τους λόγους
μας, τις πράξεις μας, τις αποφάσεις μας. Όλα αυτά είναι ηχηρά, σχετίζονται
με τον κόσμο της φύσης και τις συγκρούσεις αυτού του κόσμου. Οι συγκρούσεις
δημιουργούν θόρυβο μέσα στο νου μας και κατά τη γλωσσική έκφραση των σκέψεων
(ήχος ομιλίας). Η σιωπή είναι ανέφικτη, γιατί κάθε πράγμα στη φύση αποτελεί
μια θέση, ενώ η σιωπή είναι μια άρνηση. Το ερώτημα, όταν ζεις στη φύση,
είναι κατά πόσο μπορείς να αρνείσαι ό,τι πρέπει να αρνηθείς, και να δέχεσαι
ό,τι πρέπει να δεχθείς. Κατά πόσο μπορείς να μιλάς όπου πρέπει να μιλάς και
να σιωπάς όπου πρέπει να σιωπάς. Κατά πόσο μπορείς να αναγνωρίζεις την ουσία
των πραγμάτων, κι επίσης να αναγνωρίζεις την επιφάνεια και την απατηλότητα
των πραγμάτων. Με άλλα λόγια, το ερώτημα είναι κατά πόσο έχεις το ταλέντο να
γεφυρώνεις τα αντίθετα χωρίς να αρνείσαι κανένα πόλο της πραγματικότητας.
Στη φύση όλα είναι πολωμένα –γυναίκες και άντρες, σκοτάδι και φως, άγνοια
και γνώση, αγάπη και μοναξιά. Η φύση είναι πολωμένη γιατί είναι διχασμένη.
Με το που θα σχηματιστεί ένα ον στη φύση, πρέπει να επιλέξει φύλο. Να
επιλέξει την ομορφιά του. Να επιλέξει τις όμορφες και τις άσχημες εμπειρίες
που θα ζήσει μαχόμενο να αναπτυχθεί και να καταλάβει. Και απλά δεν είναι
δυνατό να αρνηθείς την ύπαρξη του ενός πόλου, να αρνηθείς την ύπαρξη της
σκέψης. Σκέφτεσαι για το κάθε τι. Σκέπτεσαι κατά τη διάρκεια της δουλειάς
σου, σκέφτεσαι για να οργανώσεις τη ζωή σου, σκέπτεσαι ποια μπορεί να είναι
η αλήθεια για το οποιοδήποτε καθημερινό ζήτημα. Λοιπόν γιατί να μην
σκέπτεσαι ποια είναι η αλήθεια για οποιοδήποτε μεταφυσικό ζήτημα; Ηθικό
ζήτημα; Πνευματικό ζήτημα; Πώς συμβαίνει, όταν δεν ξέρεις τα πιο βασικά
πράγματα της καθημερινότητας, όπως τι ώρα θα περάσει το λεωφορείο ή πώς θα
διορθώσεις την υγεία σου, και χρειάζεται να πληροφορηθείς και να σκεφτείς
για να τα διαλευκάνεις, πώς συμβαίνει να ξέρεις τα πιο δύσκολα, τα
πνευματικά, τα αόρατα, τα μείζονα αινίγματα;
Δεν θα πρέπει να τα ψάξεις αυτά; Ψάχνοντάς
τα δεν θα ζήσεις τη σύγκρουση ανάμεσα στο αληθινό και το απατηλό; Δεν θα
χρειαστεί να ζήσεις την πάλη ανάμεσα στα διάφορα μέρη της φύσης, και του
φίλου της του νου, καθώς αναζητάς τη γαλήνη εκείνη που υπάρχει στο μέσο της
τρικυμίας, την γεμάτη περίσκεψη σιωπή που υπάρχει στο μέσο της ομιλίας, το
λαμπερό το πνεύμα που αναδύεται από τις σκοτεινές τις ώρες τις μπερδεμένες,
χάντρες που φτιάχνουν το κολιέ της ζωής;
Λοιπόν ας προσεγγίσουμε τη φύση με πνεύμα
θετικό – μπερδεμένη και αν είναι, σε αυτήν μάς έλαχε να ζούμε. Δεν μπορούμε
να την αναιρέσουμε – αυτή και το φίλο της το νου. Μπορούμε να της
υποδείξουμε το δρόμο όπου οι δύο πόλοι της μπορούν να ενοποιηθούν.
Μπορούμε να πάρουμε το δρόμο της αγάπης,
της αρμονίας και της περίσκεψης.
Ίσως το ύστατο επιστημονικό πείραμα θα ήταν
ένα όπου θα προσπαθούμε να "απομονώσουμε" τον εαυτό μας από τον κόσμο της
σκέψης, τη φύση. Αλλά και τότε, νομίζω, η πεταλούδα της ύπαρξης θα έβγαινε
από το απομονωμένο της λημέρι για να γονιμοποιήσει τα μακρινά άνθη της
νόησης, και τις δύο όχθες του εαυτού και της φύσης θα τις ένωνε ένα τολμηρό
γεφύρι.
Θέλει τόλμη η σοφία. Χρειάζεται να είσαι
μαχητικός για να μπορείς να βρεις το αιώνιο μέσα στο παροδικό.
---------------
--------------------------------------